DofE pre VŠETKÝCH - Zistenia a odporúčania projektu ERASMUS+ KA2 (2024-2025)

Projekt DofE pre všetkých bol zameraný na podporu inklúzie mladých ľudí s nedostatkom príležitostí vo veku 14-24 rokov na Slovensku a v Českej republike.

Projekt pozostával z viacerých fáz: začal v septembri 2024 online kick-off stretnutím s DofE CZ, pokračoval desk researchom a prípravou interview guidelines, nasledovali online rozhovory s mladými zo SOŠ. Súčasťou bol aj zber a analýza dát, stretnutie fokusovej skupiny mladých na Slovensku a práca v tematických fokusových skupinách Vedúcich DofE v Českej republike. Nasledovala príprava a finalizácia metodík, realizácia online webinárov pre Vedúcich programu DofE a príprava online štúdie. Projekt vyvrcholil medzinárodnou konferenciou v Brne a bol uzavretý online okrúhlym stolom.

Ciele projektu

  • Identifikovať vstupné bariéry, ktorým mladí ľudia s nedostatkom príležitostí čelia pri zapájaní sa do programu DofE
  • Zistiť, aké podporné mechanizmy potrebujú k úspešnému ukončeniu programu
  • Zistiť, ako zatraktívniť program DofE mladým ľuďom s nedostatkom príležitostí
  • Vytvoriť metodické materiály a zdieľať príklady dobrej praxe s pracovníkmi s mládežou a Vedúcimi programu DofE
  • Prepájať sa s relevantnými aktérmi v oblasti práce s mládežou z rôznych sektorov a spoločne hľadať cesty k aktivizácii mladých ľudí s nedostatkom príležitostí

Do projektu sa zapojili

  • mladí ľudia vo veku 18+ s nezáujmom o zapojenie sa do programu DofE zo stredných odborných škôl
  • na SR - Vedúci DofE zo stredných odborných škôl
  • v ČR - Vedúci DofE z detských domovov, DDŠ, OU a odborných škôl
  • metodici a experti na prácu s mladými ľuďmi s nedostatkom príležitostí ako aj na prácu s mladými so ŠVVP
  • tím DofE SK a DofE CZ
  • rôznorodé inštitúcie a organizácie (štátne, neziskové), firmy zapojené do duálneho vzdelávania

ČO SME ZISTILI V RÁMCI PROJEKTU NA SLOVENSKU?

  • Študenti SOŠ majú rozkúskovaný čas, nie veľa voľného času: často majú prax, brigády, alebo dochádzajú.
  • Neplatí, že študentom SOŠ chýba motivácia k akejkoľvek činnosti: zapália sa, keď im niečo dáva zmysel, keď v tom vidia prínos pre ich reálny život a budúcnosť, a keď vidia výsledky.
  • Študenti SOŠ sa boja dlhodobého záväzku: Už len predstava “musím niečo robiť 3 mesiace ich môže odradiť, chýba im zručnosť rozdeliť si úlohy na menšie kroky, a tiež dôvera, že to zvládnu.
  • Neplatí, že nie sú ambiciózni: majú vlastné ambície - často praktické, zakorenené v ich záujmoch a reálnom živote, chcú sa posúvať, zlepšovať v tom, čo ich baví, byť samostatní a užitoční. Ich ambícia má inú podobu - ale je rovnako silná.

ODPORÚČANIA PRI PRÁCI SO ŠTUDENTMI SOŠ

  • Buďme AUTENTICKÍ a PRIRODZENÍ
  • REŠPEKTUJME ich spôsob vyjadrovania a myslenia
  • ZAUJMIME ich nečakaným vizuálnym prvkom
  • Ponúknime im ZMYSEL
  • Motivujem k tomu, že “KROK po KROKU sa to dá”
  • Buďme DD - Dôležitý Dospelý
  • Dôležité je aj KTO hovorí, nie len ČO hovorí

Metodická príručka a odporúčania z praxe pre prácu s DofE na SOŠ

ANALÝZA rozhovorov so študentmi stredných odborných škôl

“Neúspešný pokus nie je zlyhanie a koniec. Je to zmena smeru. Mladý človek môže aj po roku prísť späť. A to sa deje častejšie, než si myslíme. Vytvárajme také prostredie, do ktorého sa nebudú báť vrátiť. ”

“Potrebujú veľa času a priestoru, aby sa niekomu otvorili, ale podpora dospelého je pre nich kľúčová. ”

“Chcú ukázať, že aj bez vysokej školy môžu byť v živote úspešní, spokojní a šťastní. ”

“Chcú svoje ciele dosahovať vlastnou cestou... Hľadajú niekoho, kto rozumie, že sa takto rozhodli”

 

AKÉ VÝZVY SME IDENTIFIKOVALI V RÁMCI PROJEKTU V ČECHÁCH?

  • Motivácia mladých ľudí so ŠVVP je veľmi krátkodobá, majú tiež nízke sebavedomie.
  • Nevyhnutný je neustály dohľad dospelého.
  • Problémy s kontinuitou (výpadky Vedúcich, chorobnosť).
  • Problémy s udržaním záujmu pri jednej aktivite dlhšiu dobu.
  • Dobrovoľníctvo a Expedície vyžadujú kreatívnejšie riešenie a flexibilitu.

ČO FUNGUJE - RIEŠENIA

  • Ocenenie malých krokov - čiastkové certifikáty, vizuálny pokrok.
  • Práca ONE on ONE, individuálny prístup.
  • Systém podpory mladých ľudí: vychovávatelia, majstri odborného výcviku, peer podpora.
  • Techniky ako systemický prístup a Kids´ Skills: mladí ľudia si sami určujú ciele, vizualizujú cestu, zapájajú kúzelného pomocníka.

Metodická príručka pre prácu s mladými ľuďmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v rámci programu DofE. 

"Varia, tancujú, učia sa biliard - každý si našiel to svoje."
"Nechajte ich robiť to, čo ich baví - potom to plnia sami,

Zhrnutie k projektu a odporúčania z neho za DOFE SK nájdete tu. zhrnutie k projektu a odporúčania z neho za DOFE CZ nájdete tu.

ĎAKUJEME všetkým Vedúcim, partnerom, organizáciám, školám, inštitúciám a odborníkom, ktorí sa na projekte podieľali a ktorí sa zúčastnili na medzinárodnej konferencii a pomohli tak naštartovať dôležitý dialóg.

ŠPECIÁLNE POĎAKOVANIE PATRÍ: mladým ľuďom, ktorí boli súčasťou našej fokusovej skupiny, Vedúcim programu, ktorí s nami spolupracovali, dávali nám spätnú väzbu na metodiku a aktívne sa zúčastňovali webinárov, facilitátorom, metodikom a iným expertom a odborníkom, programu ERASMUS+, bez ktorého by tento projekt nevznikol.


Financované Európskou úniou. Vyjadrené názory a postoje sú názormi a vyhláseniami autorov a nemusia nevyhnutne odrážať názory a stanoviská Európskej únie alebo Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (Národnej agentúry programu EÚ ERASMUS+ pre oblasť mládeže a športu). Európska únia ani organizácia udeľujúca grant za ne nepreberajú žiadnu zodpovednosť.