Budúcnosť bez bariér: V Brne sa diskutovalo, ako sprístupniť rozvoj všetkým mladým
Nie každý mladý dostane férovú štartovaciu čiaru. Ako im vytvoriť priestor na rozvoj a motiváciu hľadala konferencia DofE v Brne, kde sa stretli experti z Česka aj Slovenska.
Viac ako sto odborníkov, pedagógov a pracovníkov s mládežou z Česka a Slovenska sa stretlo 15. mája 2025 v Brne na medzinárodnej konferencii „Neformálne vzdelávanie pre všetkých“, ktorú spoločne zorganizovali národné kancelárie programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu (skrátene DofE). Cieľom podujatia bolo poukázať na dôležitosť dostupného a inkluzívneho vzdelávania pre mladých ľudí, ktorí čelia rôznym znevýhodneniam – sociálnym, ekonomickým, zdravotným či systémovým.
Otvárame dvere mladým, ktorí stoja bokom
Konferencia sa konala v priestoroch Miestodržiteľského paláca v Brne a vytvorila priestor na výmenu skúseností z terénu, diskusiu o prekážkach a hľadanie konkrétnych riešení. Hlavný dôraz sa kládol na situáciu mladých zo stredných odborných škôl a komunít, ktoré sú v prístupe k rozvoju dlhodobo znevýhodňované.
„Ak hovoríme o inklúzii, musíme sa pýtať nie len, kto sa už zapojil, ale predovšetkým: kto stále chýba – a prečo,“ doplnil Miloš Ondrášik, výkonný riaditeľ DofE Slovensko. Program oslavuje na Slovensku už desať rokov, má cez 11 tisíc absolventov a rozvíja viac ako 2 000 učiteľov, či pracovníkov s mládežou.
„Neformálne vzdelávanie nie je doplnková aktivita – je to nástroj, ktorý dokáže vyrovnávať šance a vytvárať priestor pre dôveru, rast a identitu mladých ľudí,“ uviedla Gabriela Drastichová, riaditeľka DofE Česká republika.
Výskum: Kto sú mladí zo stredných odborných škôl?
Diverzita, tvrdohlavosť a „street smart“ prístup – aj toto charakterizuje generáciu mladých zo stredných odborných škôl.
Majú jasno vo svojich hodnotách a chcú sa rozhodovať sami. Zároveň však hľadajú dôveru, pochopenie a podporu od dospelých, ktorí ich budú sprevádzať bez predsudkov. Očakávajú rešpekt k svojim rozhodnutiam, možnosť spraviť chybu a autentický záujem o to, čo ich naozaj zaujíma. Ich motiváciou nie je len „úspech“, ale cesta, ktorá má pre nich zmysel.
“Majú vlastný názor, chcú slobodu v rozhodovaní a hľadajú cestu, ktorá bude ich. Viac než diplom ich zaujímajú reálne skúsenosti, dôvera a autentické vzťahy s dospelými. Oslovujú ich výzvy, kde môžu ukázať, čo ich baví, nie formálne kampane či „fotky v oblekoch“," uviedla Zuzana Mészárosová, projektová manažérka k zisteniam kvalitatívneho výskumu zameraného na zistenie potrieb mladých ľudí zo SOŠ realizovaného v rámci projektu DofE pre všetkých, do ktorého bolo zapojených 18 mladých ľudí zo stredných odborných škôl na Slovensku.
Odborné pohľady a generačná realita
V úvodnom bloku vystúpili Karel Kovář (Česká školní inspekce), Peter Lengyel (Edusmile, Inklucentrum) a Alexandra Kurišová (DofE Slovensko), ktorí otvorili témy nerovnosti, motivácie a systémových bariér vo vzdelávaní.
“Z nášho výskumu vyplynulo, že mladí zo SOŠ-iek majú rešpekt z dlhodobého záväzku. Nemajú dôveru v samých seba, že to zvládnu. Preto sú tak veľmi dôležití pedagógovia, ktorí im tú dôveru dodajú. Ich ambície sú častokrát praktické. Chcú rásť a napredovať, ale svojím vlastným štýlom. Buďme autentickí a prirodzení, rešpektujme ich spôsob vyjadrovania a myslenia. Ponúknime im zmysel,” uviedla Alexandra Kurišová.
Silný ohlas zaznamenala prednáška Lenky Heleny Koenigsmark (iniciatíva Dobrodějna), ktorá predstavila špecifiká práce s generáciou Z a Alfa: “je fajn povedať mladým, že aj my sme v živote niečo pokazili, niečo nám nevyšlo. Aby sme odbúrali pocit, že musia byť dokonalí. Budujeme tým vzájomnú dôveru.”
Panelová diskusia: 8 sekúnd – Zaujmi ma!
Ústredným momentom dopoludnia bola panelová diskusia s výstižným názvom „8 sekúnd – Zaujmi ma!“, ktorú moderovala Andrea Vrbovská (DofE Slovensko). Diskutovali Marián Jakubička (TESCO Slovensko), Adéla Pospíchalová (Člověk v tísni), Linda Hurdová (Nadání a dovednosti) a Lucia Košťálová (školská psychologička, DofE).
Diskusia poukázala na potrebu autentického prístupu, dôvery a zmysluplných vzťahov medzi mladými a dospelými.
Ako zdôraznil Marián Jakubička: „Mladý človek potrebuje nájsť zmysel a my sme tu na to, aby sme mu pomohli ten zmysel objaviť, a zároveň mu dodali sebadôveru. V Tescu sa snažíme dávať príležitosti aj mladým ľuďom zo znevýhodnených podmienok – vieme, že ak v nich zapálime plameň, ponesú ho ďalej.“
“Mladí ľudia čeliaci znevýhodneniu majú hendikep už pri nástupe do školy. Od začiatku sú pozadu a zažívajú neúspech. Sila neformálneho vzdelávania je v tom, že im dáva priestor zažiť úspech. Mladí tak získavajú sebadôveru a začínajú si vážiť samých seba,” doplnila Adéla Pospíchalová.
Hlas mladých: „Tak čo s tebou, keď stále čumíš do mobilu?“
Záverečný blok patril mladým účastníkom. Zdieľali svoje pohľady na tlak na výkon, nedostatok opory, ale aj potrebu priestoru, kde môžu byť videní ako osobnosti, nie len študenti.
Daniel Okon, študent Strednej zdravotníckej školy Záhradnícka 44, Bratislava hovorí o svojej skúsenosti v DofE: “DofE vedúca z mojej školy bola pre mňa majákom, ktorý ma ťahal ďalej. Zdieľal som s ňou aj svoje ťaživé pocity a to ma posúvalo. Naša spoločná snaha mi nedovolila vzdať sa.”
Martin Sedlák, študent Súkromnej strednej odbornej školy polytechnickej v Nitre s titulom Dobrovoľník roka našiel vďaka DofE vášeň pre dobrovoľníctvo a priestor na učenie sa z chýb bez strachu zo zlyhania: ”je dôležité, aby učiteľ mal vybudovanú so študentom dôveru, podporoval ho na jeho ceste a dovolil mu robiť chyby. Veľmi pomáha, ak sa učiteľ vie otvoriť a zdieľať popri životných skúsenostiach aj svoje chyby. Aj dospelí ich robia a je to prirodzené, práve ony nás najviac posúvajú.”
Neformálne vzdelávanie ako nevyhnutnosť, nie luxus
Konferencia potvrdila, že programy ako DofE majú schopnosť meniť nielen osudy jednotlivcov, ale aj prístup celej spoločnosti k podpore mladých. Neformálne vzdelávanie nie je nadstavba – je to základný nástroj rovnosti.
Podujatie bolo súčasťou projektu DofE pre všetkých, ktorý realizujú národné kancelárie DofE na Slovensku a v Česku s podporou Európskej únie cez program Erasmus+. Projekt podporuje rozšírenie neformálneho vzdelávania medzi mladých zo znevýhodneného prostredia – najmä študentov stredných odborných škôl.