Študentom hovorím, že vzdelanie je benefit, ktorý im nikto nikdy nezoberie

Jana Lešková učí občiansku výchovu, spoločenskovedný seminár, psychológiu a v DofE sa angažuje ako Vedúca. Tento rok sa dostala medzi TOP 30 v ocenení učiteľská osobnosť roka. V rozhovore nám porozprávala, aké to bolo DofE na škole rozbehnúť a čo ju DofE ako Vedúcu naučilo. Prostredníctvom DofE sa mladým venuje už viac ako 1440 Vedúcich a stále pribúdajú. 

 

Ako bola vaša cesta k programu DofE?

Prvotne s týmto nápadom prišla moja kolegyňa, ktorá počula o DofE. Zdalo sa jej, že to môže byť zaujímavá súčasť mimoškolského vzdelávania. Následne ma oslovila aj naša pani riaditeľka, s prosbou o to, aby som sa stala Koordinátorkou programu. A od septembra tohto roku som rozbehla DofE u nás.

 

Ako zvládate pilotný ročník projektu? 

Je to náročné, keďže sme len dve Vedúce a žiaci o DofE prejavili záujem. Ja sama som Vedúcou desiatim účastníkom. Tento rok to beriem tak, že  si DofE  vyskúšame, postupne objavíme všetky výhody a postupne sa bude zlepšovať.

 

Keďže ste nové DofE Miestne centrum, určite ste plní ambícií čo máte na pláne na ďalšie ročníky? 

Rozhodne sa budeme snažiť prilákať viac študentov a dúfame, že sa zapoja aj do vyšších, strieborných a zlatých úrovní DofE. Máme v pláne vyškoliť aj viac pedagógov ako Vedúcich programu a Expedičákov. Všetko to sú pekné ciele, ale na začiatok budeme radi, keď sa nám podarí úspešne zvládnuť tento prvý rok.

 

Máte aj nejaké osobné míľniky, ktoré by ste chceli dosiahnuť? 

Som učiteľka, ktorá nepozerá len na to, čo z toho budem mať ja alebo škola. Pre mňa je dôležité, čo si z toho odnesú účastníci. Chcem, aby z nich boli plnohodnotní, vzdelaní a kvalitní ľudia. Už teraz vidím, že DofE im pomáha zlepšovať tieto vlastnosti a schopnosti. Preto program beriem ako pridanú hodnotu pre ich život. Mne osobne to dáva šancu im poskytnúť maximum prostredníctvom vzdelávacieho systému a možností, ktoré mám ako pedagogička. 

 

Čím Vás oslovila myšlienka DofE, že ste do toho šli napriek množstvu aktivít, ktoré už máte? 

Ja študentom hovorím, že vzdelanie je benefit, ktorý im nikto nikdy nezoberie. V živote im môžu vziať veľa vecí, ale nie ich vedomosti a zručnosti. Mne osobne sa na DofE veľmi páči myšlienka rozvoja, rastu, objavovania a skvalitňovania charakterových vlastností. A čo je veľmi podstatné, DofE mladých učí aj to, ako byť lepším človekom.

 

Viete pomenovať konkrétnu situáciu, kedy ste vnímali, že sa to stalo práve vďaka DofE? Respektíve, že DofE tu priamo pomohlo?

Určite áno! Som milo prekvapená z angažovanosti žiakov, hlavne v oblasti dobrovoľníctva. Pomáhajú v hospicoch pri starých ľuďoch, čo je častokrát náročné. Som milo prekvapená, že sa venujú aj takýmto náročným a šľachetným činnostiam. Celkovo prispieva oblasť dobrovoľníctva. Podľa mňa práve cez dobrovoľníctvo mladí ľudia ukazujú na limity v oblasti humanitných odvetví. Chýba mi v našej spoločnosti záujem v tomto smere. Viac sme orientovaní na prírodné vedy.

 

Čo Vám osobne prináša DofE?

Mne osobne program dodávadisciplinu, tým že  musím študentov kontrolovať, núti mať to byť systematickejšou a organizovať si čas. Keď vidím, ako k tomu pristupujú, aj ja mám chuť a cieľ na tom pracovať. Do programu je zapojená aj moja dcéra, ktorá nemala veľmi vzťah ku seniorom. Teraz sama vedie krúžok v seniorskom centre a ja osobne som nadšená, ako k tomu pristupuje.

 

Zaznelo tu, že aj Vaša dcéra je účastníčka programu. Ako Vy z pohľadu rodiča vnímate toto jej dobrodružstvo? 

Úprimne, ja som ju chcela vynechať, keďže je prváčka, a nechcela som jej pridávať ďalšie povinnosti. Ale ona bola tvrdohlavá a povedala, že to chce vyskúšať. Ja ju nekontrolujem, ani sa jej do toho nestarám, dávam jej voľnosť. Vidím, že to má výsledky. Mali sme DOD a ja sama som ostala prekvapená, ako dokázala prezentovať DofE, čo jej to prinieslo a aký posun u nej nastal a za aký  krátky čas. Celkovo to ako rodič hodnotím tak, že DofE z mladých robí obratnejších a flexibilnejších ľudí. 

 

Aké boli vaše pocity, keď ste zistili, že patríte medzi top tridsať finalistov učiteľskej osobnosti roka? 

Bolo to pre mňa obrovské prekvapenie, keďže som si myslela, že tam každý učiteľ nominuje sám seba. Z omylu ma vyviedol to, keď mi prišiel mail a v ňom návrh na nomináciu. Ten, kto to podal, napísal o mne krásne veci, a bola by škoda neprijať túto nomináciu, aj keď vyplnenie toho dotazníka zabralo dosť dlhý čas. V tom období som strácala motiváciu ale táto nominácia ma nakopla a ukázala, že to, čo robím, má zmysel.

 

Máte nejaký odkaz pre tých, čo budú čítať tento rozhovor?

Zachovajte si otvorenú myseľ a srdce. Pomáhajte, kde sa dá. Zdôrazňujte mladým ľuďom, že všetko, čo im DofE ponúka, je to nezaplatiteľný benefit do ich životov.