Kľúčom k dobrým vzťahom je komunikácia

Dominika Šimová je pedagogičkou na Gymnáziu Ľudovíta Štúra vo Zvolene. V programe DofE pôsobí ako Vedúca a Koordinátorka. Program ju rozvíja osobnostne aj profesionálne. Učí anglický jazyk a jej cieľom je držať krok s modernou dobou a byť tak nablízku svojim žiakom.

Ako si sa dostala k DofE? Čím ťa program zaujal?

O programe DofE som sa dozvedela z viacerých zdrojov. Jedna zo študentiek ma oslovila s otázkou, či by som nechcela byť DofE Vedúcou. Slovo dalo slovo a spolu s niektorými kolegami sme sa vyškolili. Som veľmi rada, že som sa s programom DofE stretla. Je to úžasná organizácia so skvelým tímom. Program ma obohacuje na rôznych úrovniach, nielen osobne, ale aj profesne. Pôsobím ako Vedúca aj Koordinátorka a mám viacero úloh.

V čom vidíš prínos DofE pre seba?

Veľmi si cením školenia a workshopy, ktoré DofE ponúka. Získala som z nich množstvo praktických zručností a vedomostí, ktoré ako učiteľka pravidelne využívam. Zároveň mi poskytujú aj oddych od učiteľského prostredia, ktoré mám rada, ale niekedy je náročné a zodpovedné. Vďaka DofE som pochopila, že môžem so študentmi pracovať aj inak – nie len prostredníctvom kritérií a hodnotení, ktoré sú súčasťou našej každodennej práce. DofE mi poskytlo iný pohľad na prácu s mladými ľuďmi. Získala som aj Diamantovú cenu DofE, na ktorú som veľmi hrdá, pretože mi veľa priniesla. Predtým som nemala skúsenosť s určovaním cieľov či s prácou s mentoringom. Hoci aj ako učitelia absolvujeme školenia a workshopy, málokedy sú také osobné ako v DofE. Celý rok sa skupina ľudí zaujímala o moje potreby, čo ma obohatilo aj na ľudskej úrovni – uvedomila som si dôležitosť vlastného "wellbeingu" a toho, že najskôr sa musím vedieť postarať o seba. Práca pre DofE mi dala príležitosť rozvíjať zručnosti v oblasti tímovej spolupráce a vedenia. Na našej škole máme viac ako päťsto žiakov a štyridsaťpäť učiteľov a aj samotný tím DofE sa stále rozrastá. Práca pre DofE ma veľmi teší, napĺňa a baví.

Čím ťa zaujala Diamantová cena? Prečo si sa rozhodla zapojiť?

Motivovala ma naša pani riaditeľka, ktorá mala na túto cenu veľmi dobré referencie. Keď nám prišla ponuka od DofE, rozhodli sme sa spoločne zapojiť do programu Diamantovej ceny.

Ako funguje DofE na vašej škole v súčasnosti?

V programe máme zapojených približne dvadsať až dvadsaťpäť detí. Momentálne máme tri Vedúce a dvoch Expedičných Vedúcich, pričom máme aj mentorku pre DoFin. Práve teraz očakávame, že sa k nám pridá ďalší Expedičák. Máme tiež žiaka, ktorý pracuje na striebornej úrovni a minulý rok bol Ambasádorom. DofE ho natoľko nadchlo, že sa stal aj Vedúcim a Expedičným Vedúcim. Okrem toho spolupracujeme so štyrmi externými Expedičákmi – rodičmi, ktorí sa venujú turistike a práca s deťmi ich baví. Nie je vždy jednoduché zladiť termíny, ale darí sa nám všetko úspešne zorganizovať a udržať si motiváciu. Náš tím je veľký a práca s ľuďmi môže byť niekedy náročná, no vždy to prinesie výsledky.

V tieto týždne prebieha na školách po celom Slovensku nábor nových Dofáčiek a Dofákov. Ako to ide na vašej škole?

Na nábor pozývame prostredníctvom Edupage alebo emailu. Náš nábor prebieha tak, že si pripravíme jednu konkrétnu miestnosť, ktorú vyzdobíme dofáckymi materiálmi. V nej prezentujeme pripravenú prezentáciu, aby sme žiakom priblížili DofE a vysvetlili jeho benefity a prínosy. Veľkú podporu máme od Národnej kancelárie DofE, ktorá nám poskytuje letáky a ďalšie materiály. Na škole máme aj nástenku DofE, ktorú pravidelne aktualizujeme, pridávame na ňu fotografie z Expedícií a plnenia cieľov.

Prihlásení žiaci píšu aj motivačné listy. Máme skúsenosť, že tí, ktorí to s programom myslia vážne, dokážu jasne sformulovať a pomenovať, prečo sa chcú do DofE zapojiť. Na škole máme aj školskú televíziu, v ktorej beží reklama na nábor do programu.

Máš príbeh alebo cieľ, na ktorý si obzvlášť hrdá?

Áno, som obzvlášť hrdá na našu žiačku Sofiu Novotnú, ktorá sa v rámci Dobrovoľníctva venovala dievčatku s postihnutím a naučila ju plávať. Mali špeciálny spôsob komunikácie a tréningu, čo ma veľmi dojalo. Sofia úspešne dokončila bronzovú aj zlatú úroveň DofE a plánuje si dokončiť aj striebro, aby mala absolvované všetky tri úrovne. Takíto Dofáci sú radosťou a práve pre nich to človek robí. My pedagógovia niekedy viac túžime po tom, aby žiak prosperoval, než samotní žiaci.

Aká je podľa teba súčasná generácia mladých ľudí? 

Snažím sa byť blízko svojim žiakom a zaujímať sa o veci, ktoré ich oslovujú. V súčasnosti je veľkou témou napríklad umelá inteligencia. Mnohí sa novým technológiám bránia alebo ich vnímajú s obavami. Ja si však myslím, že každá generácia čelí svojim výzvam, a pre nás je dôležité z týchto nových vecí vyťažiť to najlepšie. Umelú inteligenciu využívam aj pri príprave na vyučovanie, hoci nie každodenne, no pomerne často. Práve preto mám pocit, že svojim žiakom rozumiem. Používam sociálne siete, rovnako ako oni, keďže sú dnes bežnou súčasťou života. Snažím sa byť svojim študentom nablízku, načúvať im a budovať si s nimi dobrý vzťah. Pre mnohých som “bútľavá vŕba” a opora.

Myslíš si, že ti v prehlbovaní dobrých vzťahov so žiakmi pomáha aj DofE?

Určite áno, o tom nemám pochýb. Už od začiatku programu, keď si stanovujeme ciele a kladiem im rôzne otázky, začíname budovať vzťahy. Niekedy trávia so mnou viac času ako so svojimi rodičmi. Ako učiteľka angličtiny často používam vetu: "Who am I to judge" – "Kto som ja, aby som súdila." Snažím sa toto heslo preniesť aj do každodenného života a pochopiť každého žiaka. Veľmi si cením rozhovory a verím, že kľúčom k dobrým vzťahom je komunikácia.

Čo si podľa teba žiaci najviac odnesú z programu DofE do svojej budúcnosti?

V dnešnom svete, kde je všetko online a digitálne, je skvelé, že DofE ponúka fyzické aktivity. Žiaci musia absolvovať Expedíciu a zapojiť sa do Dobrovoľníctva, čo ich vytrháva z virtuálneho prostredia. Mnoho mladých ľudí je súťaživých alebo sa zameriava na aktivity, ktoré sú prospešné najmä pre nich samých, preto vedia, čo chcú. Ako učiteľka jazykov sa so žiakmi rozprávam o rôznych témach. Rozprávame sa v angličtine. Hoci si mnohí myslia, že majú vo svojej budúcnosti jasno, DofE im ukazuje, že existujú aj iné možnosti, ktoré môžu skúsiť a ktoré ich môžu zaujať. Vážim si, že sa v programe učia pracovať v tíme, čo je dôležité, pretože využívanie technológií ich často izoluje. Vidím to aj na chodbách – namiesto toho, aby sa spolu rozprávali, mnohí upierajú pohľad len do svojich mobilov. 

V čom vidíš ďalšie benefity DofE pre mladých ľudí?

Program pomáha žiakom stanoviť si ciele a následne ich doťahovať do konca. Vďaka osobnému prístupu Mentorov, Vedúcich a Expedičných Vedúcich, ktorí sa im venujú, si mladí ľudia uvedomujú, že sú výnimoční a jedineční. Pomáhame im získať sebadôveru potrebnú pre rozvoj schopností v rôznych oblastiach.

Ako si sa dostala k povolaniu učiteľky?

Spočiatku som vôbec nechcela byť učiteľkou. Okolie si však všímalo moje mentorské predispozície. Od malička ma bavili jazyky, hoci som mala istý záujem aj o vedu a astronómiu, toho som sa kvôli matematike vzdala. Veci sa však v živote vždy usporiadajú tak, ako majú. Nakoniec som vyštudovala anglický a francúzsky jazyk. Po štátniciach som dostala pracovnú ponuku na škole, ktorá ma zaujala, a učiteľstvo ma postupne začalo baviť.

Čo by si odkázala budúcim Dofáčkam, Dofákom či Vedúcim?

Jednoznačne, ak budú mať možnosť, nech DofE skúsia!

💜