Nie je dôležité byť najrýchlejší či najlepší, ale učiť sa z chýb a posúvať sa ďalej

Miroslava Kupčiová pôsobí ako učiteľka anglického jazyka na Základnej škole sv. Michala v Leviciach a programu DofE sa venuje už piaty rok. V DofE vidí nielen priestor na osobný a profesijný rozvoj, ale aj možnosť, ako motivovať svojich žiakov k vytrvalosti a zodpovednosti. Program sa stal súčasťou jej pracovného aj rodinného života. Zapojené sú aj jej dve deti. Vďaka DofE nachádza nové spôsoby, ako podporovať mladých ľudí, budovať s nimi dôveru a rozvíjať sa spolu s nimi.

 

Čo ťa priviedlo k povolaniu učiteľky a čo Vás priviedlo do DofE?


Program ma zaujal, keď sa doň zapojila moja dcéra počas štúdia na gymnáziu. Videla som, ako sa počas plnenia výziev zlepšovala, učila sa zodpovednosti a venovala svoj voľný čas zmysluplným aktivitám. Začala sa učiť po španielsky, chodila do posilňovne a pomáhala v útulku. Uvedomila som si, že podobné benefity by boli skvelou príležitosťou aj pre našich žiakov. Po dohode s vedením sme program zaviedli aj na našej škole. Odvtedy sa do DofE každoročne zapája približne 15 žiakov ôsmeho a deviateho ročníka.

V čom ti program ako pedagogičke pomáha?

Program DofE mi pomáha pri práci so žiakmi, pretože rozvíja ich zodpovednosť, usilovnosť, ochotu spolupracovať a pomáhať si navzájom. Tieto vlastnosti im pomáhajú zlepšovať zručnosti nielen v rámci programu, ale aj na vyučovaní. Učia sa pracovať v tíme, motivuje ich to k lepším výkonom a väčšej samostatnosti. Zároveň mi program umožňuje budovať so žiakmi lepšie vzťahy. Spoznávame sa navzájom v inom, neformálnom prostredí, mimo školských lavíc. Škola ako inštitúcia navyše prostredníctvom DofE rozvíja spoluprácu s rôznymi organizáciami, napríklad s útulkami, domovmi dôchodcov, detskými domovmi, farnosťami, ZUŠ-kami či nemocnicami.

Priniesli ti skúsenosti z programu niečo praktické, čo využívate v práci či osobnom živote? Čo ste sa počas svojho pôsobenia v DofE naučili?

Ako DofE Koordinátorka som mala príjemnú skúsenosť, že sa do programu zapojili aj moje dve deti. Dcéra bola tou, vďaka ktorej som sa do DofE zapojila aj ja, a neskôr sa pridal aj syn. Vidím, že motivácia programu funguje nielen v pracovnom prostredí, ale aj v rodine. Z môjho pohľadu sú nadšenie, motivácia a uznanie, v akejkoľvek podobe, kľúčové pri napĺňaní pracovných aj osobných cieľov a snov.

Čo je pre teba pri práci s mládežou najväčšia výzva? Pomáha ti DofE tieto výzvy prekonať?

Najväčšou výzvou je neustále podporovať a motivovať žiakov, aby pokračovali vo výzvach aj napriek počiatočným neúspechom či ťažkostiam. Snažím sa ich viesť k tomu, aby nachádzali zmysel v tom, čo robia, a uvedomili si, že nie je dôležité byť najrýchlejší či najlepší, ale učiť sa z chýb a posúvať sa ďalej. Každý žiak má svoje tempo, a pokiaľ robí všetko, čo je v jeho silách, úspech má pre neho skutočnú hodnotu.

V čom vidíš výhody DofE pre študentov? Čo ich program učí a ako osobne vnímaš ich progres?

Najväčšou výhodou programu je, že je otvorený pre všetkých žiakov bez rozdielu, bez ohľadu na sociálne prostredie, školské výsledky či schopnosti. Rozvíjajú sa podľa vlastných cieľov, nemusia s nikým súperiť ani nikomu dokazovať, kto je lepší. Tešia sa zo svojich úspechov a motivujú sa navzájom, zdieľajú zážitky a skúsenosti s kamarátmi. Na konci navyše zažijú pocit uznania, či už v škole, alebo na slávnostnom oceňovaní, kde sa stretnú s ďalšími úspešnými účastníkmi. Vidieť, že vytrvalosť a úsilie sa vyplácajú. Zážitok z DofE je pre mladých ľudí veľmi silný.

Aký je tvoj najsilnejší zážitok z DofE?

Počas jednej kvalifikačnej Expedície zastihla tím silná búrka. Účastníci mali veľký strach, no napriek dažďu, blatu, pádom a vytopeným stanom, dokázali zostať súdržní, pomáhať si navzájom a DofE Dobrodružnú expedíciu úspešne dokončiť. Po príchode do cieľa ich čakala ešte posledná výzva, ktorou bola cesta späť domov. Mali obavy, že ich vodič autobusu odmietne vziať, pretože boli celí zablatení, no všetko nakoniec dopadlo dobre. Bol to zážitok, na ktorý ani oni, ani ja nikdy nezabudneme.

Spomínaš si na príbeh Dofáka alebo Dofáčky, ktorý ťa obzvlášť zasiahol?

Mnohým účastníkom sa podarí úspešne dokončiť svoju úroveň, niektorí však stratia motiváciu alebo vytrvalosť. Počas Expedícií žiaci často prekonávajú svoje limity ako sú strach z tmy, búrky, pavúkov, únavu či hlad. Dofáci a Dofáčky nás neraz prekvapia svojou odvahou a iniciatívou. Zapájajú sa do charitatívnych behov, zorganizujú zbierky pre útulky, výstavy vlastných obrazov alebo sa športovo založené deti naučia hrať niekoľko piesní na klavíri. Každý z nich má svoj jedinečný príbeh, ten najdôležitejší pre neho samého.

Prečo je dôležité venovať sa mládeži aj mimo vyučovania?

V dnešnej dobe trávi mládež veľa času v online priestore a často chýba aktívny spoločenský kontakt. Preto je dôležité, aby mali dostatok príležitostí tráviť čas zmysluplne, aktívne a v spoločnosti rovesníkov. V programe DofE sa môžu venovať svojim záľubám, rozvíjať zručnosti a talenty podľa vlastného výberu a učiť sa zodpovednosti i samostatnosti. Expedície im umožňujú zažiť situácie, ktoré bežne nepoznajú, musia sa rozhodovať, plánovať, spolupracovať a niekedy prekonať aj samých seba. Tieto skúsenosti si potom prenášajú aj do bežného života, učia sa lepšie rozhodovať, byť zodpovednejší a uvedomovať si dôsledky svojich činov.

Čo by si odkázala učiteľom, ktorí zvažujú zapojenie do DofE? Prečo je dobré sa pridať?

Program DofE rozvíja mládež v rôznych oblastiach a prináša mnohé benefity aj pre samotných učiteľov. Zlepšujú sa vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi, pretože sa navzájom spoznávajú v inom svetle. Žiaci sú otvorenejší, ochotnejší spolupracovať na školských projektoch a zlepšuje sa aj komunikácia v triede. DofE je výbornou formou neformálneho vzdelávania a zároveň priestorom na spoluprácu medzi pedagógmi. Prostredníctvom webinárov, školení a stretnutí majú učitelia možnosť zdieľať skúsenosti, motivovať sa navzájom a rozvíjať svoje profesijné kompetencie. Od minulého roka program navyše ponúka aj inovačné vzdelávanie, ktoré umožňuje pedagógom zvýšiť si kvalifikáciu aj plat o 9%, pokiaľ Vedúci absolvuje sériu školení v rámci inovačného vzdelávania.